Brett Vollus (52), een voormalige steward met heel wat langeafstandsvluchten op de teller bij Qantas, kreeg onlangs de diagnose Parkinson, een hersenziekte waarbij zenuwcellen langzaam afsterven. Geleidelijk aan worden bewegingen en alledaagse bezigheden steeds moeilijker. De tremor, het beven van lichaamsdelen, is daarbij kenmerkend. Hij bereidt een rechtszaak voor tegen de Commonwealth regering, die het spuiten van een insecticide spray oplegt om de verspreiding van ziektes te voorkomen. "We spoten met dit insecticide vrijelijk in het rond telkens als we landden op Australische bodem na een langeafstandsvlucht", aldus Vollus. "Waarom werden we door overheidsinstanties nooit gewezen op de risico's?". De man werkte gedurende 27 jaar als steward bij de Australische airline tot hij in mei van dit jaar werd doorverwezen naar een neuroloog toen de eerste symptomen van Parkinson hun intrede deden.
En alsof dat nog niet erg genoeg was, bracht verder onderzoek eveneens een kwaadaardige hersentumor aan het licht.
"De neuroloog vroeg me wat ik deed om de kost te verdienen", doet de voormalige steward zijn verhaal. "Toen ik uitlegde dat ik in de luchtvaartsector werkte, knikte hij en zei 'weer een nieuw slachtoffer, ik zie er al zo velen'". De alarmbellen gingen volop rinkelen bij Vollus. Hij is ervan overtuigd dat honderden crewleden zich eveneens burgerlijke partij kunnen stellen tijdens het proces. "Het is een nachtmerrie, mijn leven is verwoest", besluit Vollus.
De Australische regering ontkent ondertussen dat vliegtuigpassagiers gevaar zouden lopen. "Wij houden ons aan de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie", aldus een woordvoerster. Slechts negen landen, waaronder Indië en Cuba, eisen dat de insectenspray in de cabine wordt gespoten met de passagiers aan boord. Zeven andere landen, waaronder Australië en Nieuw-Zeeland, laten ondertussen toe dat de procedure plaatsvindt voor de reizigers het vliegtuig instappen op het moment dat het toestel zich nog in de hangaar bevindt. Indien dit niet gebeurd is, moet de crew zelfs tweemaal verstuiven in de cabine. Eén keer zonder passagiers aan boord en een tweede keer net voor de landing (en dus met passagiers aan boord).
Het verstuiven van de pesticiden werd ingevoerd om te vermijden dat bepaalde ziektes die overgebracht worden door insecten zoals malaria en gele koorts hun intrede zouden doen.
Bron: HLN, 9-12-13
http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuws/article/detail/1754825/2013/12…
- Login om te reageren