De chickensticks van Iglo zijn door het Nederlands publiek gekozen tot Liegebeest van 2012

Dit is de `prijs' voor het meest misleidende product, uiting of reclame als het gaat om dierenwelzijn. Iglo wint de prijs, vanwege de mooie woorden over duurzaamheid op een verpakking waar gewoon plofkip in zit. Wakker Dier: "De gemiddelde plofkip is kreupel, lijdt pijn en krijgt twee dagdoseringen antibiotica in zijn korte leven van zes weken. Wat een lef om daarbij borstklopperig te roepen hoe duurzaam je bent! Iglo is juist een achterblijver. Laat Iglo eerst maar eens overstappen naar kip met een keurmerk."

De tweede plek was voor het nieuwe keurmerk duurzaam rundvlees. Het keurmerkstempel wordt ook gegeven aan vlees van dikbilkoeien, stelt Wakker Dier. “Maar deze koeien hebben vanwege een genetische afwijking zulke enorme biefstukbillen, dat natuurlijk bevallen in negentig procent van de gevallen onmogelijk is.” De bitterballen van Herman den Blijker hebben de derde prijs gekregen. Op de verpakking wordt beweerd dat de ballen louter ingrediënten van topkwaliteit bevatten, aldus de organisatie. “Hermans ballen bevatten in werkelijkheid kip, kalf, varken en rund uit de vee-industrie. De topkwaliteit slaat op de verse kruiden in de bal, aldus de consumentenservice van Herman.”
Bronnen: Blik op nieuws, 20-10-2012
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/151044/Iglo_is_grootste_Liegebeest_v…
Nederlands Dagblad, 20-10-2012
http://www.nd.nl/artikelen/2012/oktober/20/liegebeest-2012-voor-iglo

Henk Tennekes

vr, 26/10/2012 - 11:36

Iglo verweert zich tegen de kritiek die ligt opgesloten in de bekroning door Wakker Dier van het product 'Iglo 10 Chicken Sticks' als Liegebeest 2012. Met het toekennen van deze prijs wordt gesteld dat de manier waarop het product wordt aangeprezen het meest 'misleidend' is wanneer het gaat over dierenwelzijn. Iglo meent dat de argumenten die voor de toekenning van de prijs worden gebruikt, zijn gebaseerd op verkeerde informatie. Wakker Dier meent dat de verwijzing van Iglo naar het eigen duurzaamheidsbeleid op de 10 Chicken Sticks verpakking suggereert dat het pluimveevlees niet afkomstig is van gangbare pluimveebedrijven. Volgens Iglo verwart Wakker Dier de begrippen duurzaamheid en dierenwelzijn met elkaar.

Wakker Dier pleit alleen voor dierenwelzijn en met name voor het gebruik van pluimveevlees met 1 ster Beter Leven. De organisatie houdt er geen rekening mee of deze productiemethoden ook duurzaam zijn met het oog op het milieu of een betaalbaar product opleveren voor de consument. Iglo stelt zowel het dierenwelzijn als duurzaamheid heel serieus te nemen. Daar wordt in het bedrijf rekening mee gehouden. De onderneming verwijst naar een statement dat het Wereld Natuur Fonds daarover maakt.

Het pluimveevlees dat Iglo verwerkt is volledig traceerbaar naar de pluimveehouderijen waar het pluimvee werd gehouden. Er gelden strenge eisen voor deze bedrijven ongeacht in welk land waar het pluimvee gehouden wordt. Iglo vraagt van de leveranciers om aan de Poultry Code of Practice van het bedrijf te voldoen. Daarin worden diverse eisen aan de huisvesting, het voer en het management gesteld. Onafhankelijke en gekwalificeerde dierenartsen zien er op toe dat de kuikens gezond zijn.

Iglo is van mening dat het pluimveevlees dat wordt verwerkt op de lange termijn meer duurzaam is, omdat scharrelpluimvee meer ruimte en meer voer nodig heeft. Bovendien zijn de kosten voor de pluimveehouder aanzienlijk hoger. Iglo begrijpt dat Wakker Dier probeert aandacht voor dierenwelzijn op de agenda poogt te krijgen, maar meent dat de onderneming een bredere opvatting moet aanhouden, die de productveiligheid, kwaliteit en smaak, duurzaamheid, het welzijn van dieren en werknemers en betaalbaarheid van producten integreert.

Iglo nodigt Wakker Dier uit voor een eerlijke en open dialoog over het onderwerp in de hoop dat dit serieus kan worden aangepakt in plaats van een media-campagne. Dat voorstel is door Wakker Dier aanvaard. De brief die het bedrijf naar Wakker Dier heeft gestuurd is te vinden op de website van Iglo.

Bronnen: Iglo & Food Holland, 24/10/12
http://www.foodholland.nl/nieuws/artikel.html?id=142657